”Cand eram mai mica, mergeam la culcare impreuna cu mama iar ea îmi citea. Erau dăți când adormeam dar, de obicei, după ce termina de citit, obișnuiam să vorbim despre aventurile personajelor sau despre altceva din cartea respectivă. Mi-e dor de momentele acestea. Nu am mai citit cu mama de ceva vreme bună.” (Victoria – 14 ani).
Dintre copiii cu varste cuprinse intre 6 si 14 ani ai caror parinti au renuntat sa le mai citeasca, mai bine de o treime si-ar dori ca parintii lor sa-si reia vechile obiceiuri.
Pe masura ce copilul creste, parintii isi imprima gandul ca acum acesta este suficient de mare incat poate sa citeasca si singur. „Este pacat sa renuntam prematur la o rutina relationala atat de valoroasa, doar pentru ca mintea ne spune ca daca stie sa citeasca, lasa-l sa se descurce singur” noteaza Gaspar Gyorgy in cartea sa, „Copilul invizibil”.
Experienta lecturii interactive are un impact extraordinar asupra dezvoltarii emotionale si relationale, acestea fiind si primele beneficii ale clubului de lectura ”Citeste-i o poveste!”
Terapeutii si consilierii educationali au consimtit ca acei copii carora li se citeste cu voce tare sunt mai increzatori in propria persoana, acumuleaza mai rapid diverse notiuni si cunostinte, invata cu usurinta cuvintele si expresiile noi, isi dezvolta empatia, capacitatea de a asculta si interpreta, de a da atentie celorlalti, se concentreaza mai bine, etc.
Experienta lecturii interactive, atat acasa cat si la scoala, are un impact extraordinar asupra abilitatilor de cititor/ascultator/povestitor ale copilului precum si asupra increderii in sine. Din pacate, incetarea acestei practici duce, printre altele, la instalarea anxietatii cu privire la cititul cu voce tare la scoala, de exemplu.
Prezentam parintilor beneficiile cititului cu voce tare si importanta stabilirii unei rutine zilnice in acest sens;
Citim impreuna lecturi adaptate varstei participantilor;
Dupa lectura, povestea nu ia sfarsit, ci continua sa fie ”dezbatuta” printr-un dialog constructiv intre trainer – parinti – copiii. Cand crezi ca ai terminat, de fapt abia ai inceput! Acum urmeaza intrebarile de genul: Cum te-a facut sa te simti povestea? Ce ti-a placut cel mai mult? Ce nu ti-a placut? Iti aminteste aceasta poveste de o alta? etc.
Daca povestea citita este sustinuta si de un film/animatie/balet, etc, vom urmari fragmente si din acestea si vom face o comparatie intre ceea ce am citit si ce vedem pe ecran.
In functie de varsta si preferintele copiiilor vom oferi liste cu titluri captivante si suport in urmarea pasilor ce trebuie urmati dupa ce lectura ia sfarsit. Pe langa lista cu titluri, fiecare familie va primi o „fisa de sustinere” a cititului cu voce tare care va contine informatii despre ce sa faci inainte, in timpul si dupa citit.
Va invitam cu drag!