Gandeste-te la Speak Up School ca la un autoturism performant. Care este rolul unui autoturism? Te ajuta sa te deplasezi, sa ajungi din punctul a, in punctul b si tot asa, intr-o anumita perioada de timp. Ca orice masina, un intreg angrenaj sta in spatele capacitatilor pentru care este renumita. Iar ca sa fie pornita, in cazul nostru, ca lucrurile sa mearga struna, e nevoie de un motor puternic. Ei bine, o parte foarte importanta a motorului Speak Up School este formata din trainerii sai. Ei pun masinaria in miscare. Ei sunt rotitele care fac lucrurile sa se miste, care-i poarta pe toti cei care pleaca la drum din punctul a, in punctul b.
Cu siguranta ai ghicit ca in spatele metaforelor de mai sus se regaseste parcursul educational al cursantilor Speak Up School. Acestia pleaca din punctul a - zona novicilor, a neinitiatilor, a incepatorilor, inspre punctul b – zona avansatilor, a initiatilor, a celor care acum pot afirma cu incredere ca stiu. Pe parcursul drumului dintre cele doua puncte, este multa munca. Un proces amplu, coordonat de trainerii Speak Up School, o sursa continua de inspiratie pentru cursanti. Repet, si nu neaparat ca sa intaresc ideea, ci pentru ca aceste persoane calde si pricepute merita acest lucru: trainerii fac lucrurile sa se miste, ei sunt o parte importanta a motorului care pune in miscare tot ceea ce inseamna conceptul Speak Up School.
Pentru ei, pentru cursantii nostri si pentru tine, viitor participant sau parinte al unui viitor cursant, am gandit o serie de interviuri lunare cu fiecare trainer in parte. Vor fi zece intrebari pentru un trainer de nota 10, prezentate aici, pe blogul Speak Up School. Deschidem seria de interviuri cu Ramona Olteanu – coordonator educational al trainerilor Speak Up School, profesor de limba engleza cu 20 de ani de experienta.
foto: arhiva personală R. Olteanu
1. Ramona, cum si cand ai stiut ca vei deveni profesor de limba engleza? Care a fost momentul care ”a declansat” chemarea?
Cand eram copil si primeam inevitabila intrebare ”Ce vrei sa te faci cand vei fi mare?”, raspunsul meu nu era niciodata ”profesoara”, nu. Culmea, imi doream sa fiu ”inginera”. Mi-am dat seama apoi ca nu aveam inclinatii tehnice si am urmat calea filologiei. Momentul de referinta a fost dupa terminarea studiilor, cand am inceput sa lucrez timid cu copiii. Acest lucru s-a intamplat la indemnul unei prietene.
Tin minte de parca ieri s-ar fi intamplat cum, la finalul unei activitati, o fetita pe nume Ilinca a venit si mi-a pus in jurul gatului un lantic: un fluture de hartie montat pe un siret mov. O dovada gingasa si sincera de bucurie si apreciere cum numai copiii stiu sa ofere. Astfel de momente te ancoreaza pe drumul ales.
2. Ce inseamna pentru tine lucrul cu copiii, cu adolescentii, dar si cu adultii? Exista satisfactia reusitei personale prin faptul ca ei dobandesc o abilitate noua si anume aceea de a vorbi si de a scrie intr-o limba straina sau este mai mult de atat?
Sunt o fire sociabila si ma simt cel mai bine cand am alti oameni langa mine, fie ca sunt copii sau adulti. Lucrul cu ei ma face sa ma simt utila. Satisfactia maxima este atunci cand aud sau vad in privirile lor acel “A…! Acum inteleg!” si imi dau seama ca toata energia investita in planificarea orelor mele nu este fara rezultat.
3. Descrie limba engleza in doar cinci cuvinte (in engleza, of course):
Access, fun, joy, logic, community
4. Invatamantul de stat vs. Invatamantul privat. Cele doua au valori comune care se intrepatrund? Ce crezi ca ar trebui schimbat de ambele parti?
As putea vorbi ore intregi despre asta. Daca ar fi sa sintetizez un raspuns as spune ca: bunastarea oamenilor este valoarea comuna celor doua sisteme: educam pentru binele societatii. Din pacate cele doua sisteme educa in mod diferit, punand in centrul lor concepte diametral opuse. Invatamantul de stat ar trebui sa puna accentul EXCLUSIV pe copii si pe acumularea abilitatilor necesare pentru a trai in SOCIETATEA ACTUALA, iar cel privat ar trebui sa gandeasca dincolo de acumularea de profit.
5. In cei 20 de ani de cand profesezi, care au fost cele mai mari provocari cu care te-ai intalnit?
Lipsa de incredere a parintilor in profesori, frica de a iti depasi zona de confort, lipsa incredererii copiilor in propriile abilitati si cunostinte.
6. Recomanda celor care parcurg aceste randuri trei carti care te-au influentat intr-un mod pozitiv.
”What matters most is how well you walk through the fire” – Charles Bukowski
”A long way down” – Nick Hornby
”Little Women” – Louisa May Alcott
7. Din punctul tau de vedere, care este varsta la care un copil poate incepe sa invete limba engleza?
Studiile de specialitate ne spun ca primii sase ani din viata copilului sunt extrem de pretiosi pentru dezvoltarea sa pe toate planurile. In aceasta perioada se creaza conexiunile intre neuroni. Cu cat copilul pimeste mai multi stimuli (informatii) cu atat creierul se dezvolta mai mult si mai rapid.
Cu cat modul in care copiii invata o limba straina este unul natural, cu mult control din partea elevilor (prin joaca, prin activitati senzoriale sau fizice), cu atat vor asimila mai usor: elevul asculta si apoi este implicat in jocuri unde invata sa denumeasca obiecte, forme, dimensiuni, materiale, culori, cantitati si calitati astfel incat, cu timpul sa poata denumi obiectele pe care le manipuleaza si actiunile pe care le face.
Tinand cont de plasticitatea cerebrala specifica primei copilarii care mediaza invatarea spontana, dar si cea sistematica, se considera ca incepand cu varsta de trei – patru ani este recomandata initierea demersului de invatare a unei limbi straine.
Initierea precoce a familiarizarii cu limba straina ii creeaza copilului o elasticitate in gandire si in comunicare.
8. Dar un adult de varsta inaintata? Mai poate invata o limba straina?
Bineinteles, oricine poate invata o limba straina atat timp cat motivatia sa este puternica.
9. De ce recomanzi Speak Up School pentru cursurile de limba engleza?
Speak Up este ca un loc din povesti pentru mine, un loc in care pasiunea pentru educatie si grija pentru cei din jur se imbina armonios. Totul incepe cu caldura cu care Mihaela (n.r. coordonator centrul educational) te intampina si se continua cu atmosfera din fiecare sala de clasa.
Mai recomand Speak Up si pentru urmatoarele lucruri pe care as vrea sa le enumar punctual:
10. Care ar fi sfaturile pe care i le-ai oferi unui trainer/profesor de limba engleza aflat la inceput de drum?
***
Nu uita că poți oricând să-l înscrii pe cel mic la cursurile noastre de limba engleză. Pe pagina dedicată înscrierilor primești toate informațiile necesare, iar dacă dorești și crezi că-ți este de ajutor, dă-ne și un telefon la 0736997294 sau 0725128120.